Áno, aj my sme chceli byť na popredných pozíciách v Googli. V prvom rade sme si však museli uvedomiť ako vyhľadávací algoritmus Googlu a jemu podobné vyhľadávače fungujú a až následne sme podnikli kroky, ktoré nás do popredia dostali.
V princípe je to naozaj veľmi jednoduché:
V čase, kedy sme chceli stránky verejne zobraziť pre široký internet bol ich obsah dokončený a otestovaný na rôzne situácie do ktorých by sa náš potencionálny zákazník mohol dostať. Akonáhle sme si boli istý, že je web pripravený postupovali sme podľa týchto krokov:
Ako prvé sme informovali najznámejšie vyhľadávače o novej web stránke na internete cez ich špecializované nástroje pre webmasterov.
Ako ďalší krok sme registrovali našu firmu do máp Googlu. Je to zadarmo a na zaregistrované miesto na mape nám prišiel overovací list už o pár dní priamo z Googlu. Informácie o našej firme sa tak zobrazovali po zadaní názvu našej firmy v krátkej vizitke priamo vo vyhľadávaní. Ideálny spôsob pre lokálne kamenné predajne alebo priestory, kde môžu návštevníci firmu navštíviť.
Na základe našich služieb, ktoré poskytujeme sme sa registrovali do konkrétnej kategórie najznámejších katalógov firiem, ktoré navštevuje veľké množstvo potenciálnych zákazníkov a aj v dnešnej dobe sú vo veľkej miere zákazníkmi využívané pre nájdenie tej správnej firmy. Okrem toho sú kategórie jednotlivých služieb často zobrazované na popredných pozíciách vyhľadávača z dôvodu ich veľkej bonity.
Veľa podnikateľov tento krok ignoruje a začína najskôr s optimalizáciou web stránok pre vyhľadávače (tzv.: SEO). My sme však vedeli, že SEO je komplexný a naozaj veľmi zdĺhavý proces, počas ktorého nemusíme získať ani jedného zákazníka. Našou prioritou je predávať naše produkty a poskytovať naše služby reálnym zákazníkom preto naším ďalším krokom bola najskôr platená reklama. Množstvo začínajúcich podnikateľov odrádza práve nutnosť platiť za získanie zákazníka, no správne nastavenie reklamy už pri základných reklamách prinesie okamžite relevantného zákazníka, ktorý za uhradenú maržu dokáže priniesť niekoľko násobok ďalších zákazníkov. Naša firma tak začínala zarábať takmer okamžite a to v priemere naozaj už za pár centov na jednu objednávku.
Príkladom platených reklám môže byť Google Ads, Facebook Ads a reklamy na Instagrame, Sklik, Etarget, Azet klik, no môže sa jednať aj napríklad o partnerské služby (tzv. Affiliate), kedy partnera odmeníte až vtedy, keď privedie reálneho zákazníka s reálnou objednávkou. V prípade eshopu to môžu byť porovnávače tovarov, pri službách zase rôzne portály na dopyt alebo služby typu "ja spravím".
Konečne sme sa dostali do bodu, kedy začneme reálne pracovať na tom, aby sa naše stránky začali zobrazovať v organickom vyhľadávaní Google. Tento krok môžeme rozdeliť do dvoch kategórií, teda na tie, ktoré ovplyvníme priamo na našich stránkach (On page) a na tie, ktoré nemáme plne v našej moci a budeme potrebovať pomoc iných stránok (Off page).
Pre Google je veľmi dôležité aby bola štruktúra vytváraného webu optimalizovaná podľa všeobecných noriem (HTML tagy). Teda aby nadpis bol označený ako nadpis, text ako text, alebo popis produktu ako popis produktu. Toto všetko redakčný systém WEXBO nastavuje automaticky pri vyplňovaní jednotlivých položiek v administrácií. My sa tak môžeme venovať len naozaj dôležitým veciam a tým je tvorba pútavého a relevantného obsahu. Takými môžu byť správne nadpisy článkov, produktov, popis kategórií alebo produktov alebo texty na našom blogu či v návodoch pre zákazníka. Práve dobré a správne formulované texty dostáva našu web stránku do popredia vo vyhľadávaní. Podporiť ich zverejnenie tiež môžeme napr. sociálnymi sieťami ako je Facebook, Twitter či Instagram.
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že akákoľvek relevantná stránka, ktorá má podobný obsah alebo ju navštevuje podobné publikum tomu nášmu, je tak ideálna aj na to, aby sa na nej zobrazil odkaz na náš web. Google takýmto externým odkazom prikladá veľkú váhu a pokiaľ sa jedná o naozaj relevantné zdroje a zároveň sú tieto zdroje dôveryhodné, tak stránky, na ktoré odkazy smerujú sú odmenené aj uprednostňovaním vo vyhľadávaní na konkrétny dopyt. Jednoducho povedané čím viac relevantných a dôveryhodných externých zdrojov bude odkazovať na našu stránku, tým bude naša stránka v očiach Googlu lepšie hodnotená.
Budovanie spätných odkazov na našu stránku je dlhý a pracný proces. V niektorých prípadoch sme pomáhali potencionálnym zákazníkom na diskusných fórach, kde sme v rámci pravidiel diskusného fóra zobrazili aj odkaz na náš web prípadne odkázali na návod, ktorý sme mali na stránke. Tiež sme kontaktovali administrátorov stránok, ktoré majú podobné publikum so žiadosťou o zverejnenie nášho PR článku na ich webe. V niektorých prípadoch to bolo zadarmo, ak bol článok pre nich prínosom a v niektorých prípadoch sme si za PR článok zaplatili (vďaka službe na to určenej sme ich zoznam dostali na striebornom podnose aj s cenou za zverejnenie článku). Jednoducho sme sa snažili zobraziť link na našu stránku v čo najviac relevantných weboch a to aspoň raz za mesiac (napr. v magazínoch, súvisiacich blogoch, portáloch na zľavy, špecializovaných katalógoch, verejných diskusných fórach alebo na stránkach našich partnerov, ktorý priamo neboli našimi konkurentmi ale ich návštevníci mali podobný alebo súvisiaci nákupný zámer).
Aby sme zistili, ktoré kroky nám prinášajú najväčší počet reálnych zákazníkov v podobe konverzie nastavili sme analytické nástroje. V nich sme následne časom porovnávali rôzne metriky v rôznych časových intervaloch. Až na základe získaných dát sme sa začali venovať nedostatkom a zdokonaľovali tie, ktoré naozaj fungovali pre náš typ podnikania.
Najdôležitejšie je určiť si priority! V tomto prípade začať s tým, čo sa dá nastaviť rýchlo, ľahko a čo prinesie najrýchlejšie výsledky. Až následne pristupovať ku krokom, ktoré sú náročnejšie, vyžadujú väčší čas na realizáciu a aj spätnú väzbu.